Monday 28 December 2015

PERGHH..!! Berani Mati betul "PASANGAN REMAJA" niee..


Masalah sosial yang berlaku di kalangan remaja sering dikaitkan dengan beberapa punca seperti pengaruh rakan sebaya, kemahuan sendiri, kurang didikan agama dan kurang perhatian daripada ibubapa.

Penjelasan punca-punca tersebut sering mengatakan bahawa remaja terjebak dengan perkara negatif disebabkan oleh punca tersebut tetapi kita tidak tahu di manakah kebenarannya. Tidak dinafikan semua punca tersebut merupakan pendorong kepada berlakunya masalah sosial dikalangan remaja sekarang, tetapi pernahkah kita terfikir akan disebalik masalah dan punca tersebut.

Walaupun pada asasnya setiap manusia yang dilahirkan ke dunia perlu diberi didikan agama yang secukupnya sejak dari kecil lagi, tetapi lantaran kesibukan ibubapa yang membanting tulang siang dan malam menyebabkan berlakunya masalah kurang didikan agama dan para penyelidik sering menyatakan dalam hal ini ibubapa perlu disalahkan kerana terlalu sibuk dengan kerjaya sehingga lupa akan tanggungjawab ke atas anak-anak.

Berada dalam dunia globalisasi sekarang telah mewujudkan satu lagi masalah dikalangan remaja di mana mereka dikatakan telah menyalahgunakan internet amnya yang akhirnya telah merosakkan diri mereka sendiri.

Oleh itu, dalam perkara ini kita tidak boleh menuding jari kepada satu pihak sahaja tetapi perlu bertanya pada diri sendiri adakah kita bersedia dalam menjalankan tanggungjawab yang telah diamanahkan kepada kita.

No comments:

Post a Comment